blog

Blog

Incetineste! 10 Lectii de viata invatate in Nepal


kopan

Am inceput anul acesta cu o experienta fabuloasa la o manastire budista in Nepal.

Am participat la un curs de Mindfulness alaturi de peste 80 de persoane din toate colturile lumii, de pe toate continentele si aproape toate religiile.

Eram un pic sceptic pentru ca avusesem o experienta minunata in India si nu ma asteptam sa mai descopar ceva la fel de interesant, mai ales ca era prima mea interactiune cu budismul.

Insa am fost surprins si am primit catvea daruri inestimabile, cateva lectii si instrumente de viata nepretuite.

Instrumentele insa trebuie practicate si din pacate nu le pot explica intr-un articol.

Lectii, ideile pe care vreau sa le impartasesc cu tine nu sunt pentru iluminare ci pentru viata de zi cu zi!

Ele te pot indruma pentru a putea trai o viata mai frumoasa si mai implinita!

Unele idei s-ar putea sa iti fie cunoscute, altele mai putin si chiar sa nu fii de acord cu ele, ceea ce este perfect. Insa cred ca unele intrebari merita sa ti le adresezi.

 

Iata care sunt cele 10 lectii de viata:

 

  1. Mindfulness (prezenta constienta) ne ofera optiuni.

Pierdem atat de mult din viata pentru ca suntem pe pilot automat.

Nu vedem copacii, zambetele, florile sau lucrurile frumoase din viata noastra pentru ca suntem tot timpul pe fuga.

Viata ne este dictata de ceas. Suntem mereu intr-o goana dupa ceva, insa nici nu stim exact dupa ce.

Suntem prinsi in ganduri si nici nu ne dam seama uneori cat timp trece pana ne “trezim”.

O intrebare utila de avut in minte este “La ce te gandesti cand nu te gandesti la ce te gandesti?”.

Mindfulness are la baza pur si simplu sa iti OBSERVI gandurile.

Pentru ca daca le observi capeti o putere incredibila in viata ta. Poti alege apoi sa te deconectezi de gandul respectiv, daca nu iti foloseste. Este primul pas sa devii Constient de ceea ce gandesti.

Un exercitiu de baza de Mindfulness este sa iti observi respiratia, iar cand apar ganduri si te “fura” sa revii la respiratie.

Poti incerca chiar acum cateva minute sa experimentezi.

Un alt exerciu foarte util este sa faci activitatile repetitive(rutinele) cu Atentie/ Constienta.

De exemplu cand mananci doar sa mananci si nu sa faci 1000 de alte lucruri ci sa simti si sa te bucuri de mancare.

Pentru mine a fost foarte provocator sa mananc un castron de supa in 15 minute, cand inainte il devoram in 3 minute…insa iti aduce extrem de multe in viata un astfel de exercitiu.

Redevii in control in viata ta si poti face alegeri.

Daca nu ai experimentat Mindfulness pana acum si nu practici, te invit sa studiezi mai in amanunt, pentru ca este efectiv un mare dar pe care ti-l poti face.

 

  1. Gandurile sunt neutre.

Probabil au auzit de ganduri pozitive si ganduri negative.

In realitate gandurile sunt doar energie.

Noi le dam putere si le transformam in ceva pozitiv sau negativ prin “povestea”/ scenariul pe care il creem.

Daca ne atasam de un gand si ii dam putere atunci ne influenteaza.

Se transforma in emotie si apoi devine actiune si in final rezultat.

Daca nu ne atasam de el, se duce.

Ideea nu e sa suprimi un gand (sau o emotie), ci sa il constientizezi si sa il lasi, sa te detasesi de el.

Mindfulness iti da optiunea sa alegi gandurile pe care sa le lasi si pe cele cu care sa mergi mai departe in calatorie.

Pentru asta trebuie sa le observi si sa iti pui intrebarea “ Acest gand, daca actionez in baza lui, imi va aduce fericire/multumire sau nefericire/durere?

Trebuie sa renuntam la unele “povesti” pe care ni le spunem, chiar daca e dificil si simtim ca pierdem ceva, poate chiar identitatea noastra. Insa in fiecare moment putem construi una noua care sa ne fie mult mai de folos.

Altfel suntem prinsi si ne invartim in cerc si in acest scenariu care de multe ori este doar creatia mintii noastre.

 

  1. Verbalizarea “povestilor” face minuni.

Am ajuns in Nepal dupa ce am fost cateva zile la plaja in Bali, unde erau 30 de grade.

Manastirea este situate la o altitudine peste 1500m si noaptea erau temperaturi chiar si cu minus, iar in camera nu aveam incalzire.

A fost un soc pentru mine, mai ales ca plecasem din Romania in decembrie, special ca sa evit frigul de acasa si nu ma asteptam ca aici sa fie asa frig.

Evitam frigul pentru ca in urma cu cativa ani avusesem o problema de sanatate cu febra mare mai multe zile la rand, intr-o iarna.

Asa ca aveam aceasta poveste ca daca e frig o sa racesc si o sa trec iar prin acea suferinta.

Purtam 4 bluze pe mine si geaca groasa in timpul zilei, chiar daca afara erau aproximativ 15 grade, iar unii stateau in tricou.

Imi dadeam seama constient ca este doar o poveste/ un scenariu pe care mi-l spun, desi simteam foarte real frigul.

Ma gandeam sa plec mai repede din curs, pentru ca era insuportabil.

Ceva m-a facut sa merg sa vorbesc cu Carla, calugarita budista care preda cursul.

I-am impartasit intentia si am intrebat ce sa fac, desi nu asteptam sfaturi, ci doar sa verific si sa vad daca este ego-ul cel care a creat o poveste.

Mi-a spus: “Dragos, este frig, dar nu e chiar asa de frig. Si oricum nu o sa mori. Poate o sa racesti, dar asta e bine pentru ca, in interior, cureti.”

Ce e interesant este ca dupa o ora de la discutie, temperatura parca a crescut cu 10 grade in perceptia mea, desi s-a facut seara.

La cina am mancat o supa fierbinte si am transpirat, desi mancam in fiecare seara aceeasi supa si era prima oara cand se intmpla asta.

Lectia pe care am invatat-o din aceasta experienta este ca povestea pe care mi-o spuneam legata de frig era doar in capul meu. Teama si ingrijorarea ca o sa racesc imi consuma foarte multa energie si ma facea sa imi fie si mai frig.

Faptul ca am verbalizat aceasta poveste m-a ajutat enorm si a luat din puterea scenariului. Atunci cand o tinem in capul nostrum, povestea pare foarte reala. Cand o impartasim isi pierde din putere.

Asa ca, daca vrei sa schimbi un pattern, comportament care stii ca nu iti e benefic, solutia este: 1.Recunoaste Povestea si 2. Verbalizeaz-o!

​​​​​​​Tu ce povesti iti spui?

Daca te invarti in cerc itr-un anumit domeniu al vietii tale de ceva timp…probabil ti-ai format o poveste…

 

Daca te intereseaza acest domeniu, al spiritualitatii si ce tip de practica spirituala poti face- alatura-te acestei liste (CLICK AICI>>) de mail si iti voi trimite mai multe articole si informatii.

 

  1. Avem nevoie sa incetinim ritmul.

Am facut un exercitiu afara intr-un spatiu destul de ingust.

Prima etapa era sa mergem foarte incet – cat de incet puteam si sa fim atenti la ganduri si emotii.

Apoi indicatia a fost sa mergem cat de repede putem in mod aleatoriu. Si imagineaza-ti 80 de oameni mergand foarte repede intr-un spatiu ingust, cum se intersecteaza si se evita in ultimul moment sa nu se ciocneasca.

Scopul era la fel sa observam gandurile si emotiile.

Apoi am discutat in grup exercitiul.

Desi prima parte a fost plictisitoare pentru majoritatea participantilor, iar a doua distractive, foarte putini au fost in stare sa-si observe gandurile si emotiile in partea a 2-a.

Si asta ni se intampla in fiecare zi in viata.

Suntem intr-o fuga continua si nu facem decat sa reactionam la factori externi ”sa ne ciocnim” si ignoram aproape total gandurile si emotiile. Habar nu avem ce se intampla in lumea interioara si cat de rau ne facem in acest mod.

Pentru ca suntem ca niste robotei programati din exterior si nu avem nici un control asupra gindurilor noastre.

Pentru mine prima parte a fost foarte placuta. A doua parte a fost mai dificla pentru ca m-a scos din zona de confort, insa experienta pentru mine a fost geva de gen filmul “Matrix”- adica vedeam cum se deruleaza cu incetinitorul toata scena. Desi ne miscam foarte repede, am putut intr-o oarecare masura sa observ ce simt si chiar sa ii observ si pe ceilalti cum inteactioneaza.

Imagineaza-ti un vas cu apa cu impuritati in el. Daca il agitam in permanenta impuritatile vor fi la suprafata mereu. Numai daca il oprim si il lasam asa o perioada, impuritatile se vor duce la fund in mod natural.

Tacearea si nemiscarea au putere.

Mare parte din zilele de curs si o zi intreaga am fost in tacere, adica fara conversatii, fara citit, fara scris, fara ascultat muzica, nimic, doar sa stai cu mintea ta!

Pentru unii a fost provocator.

Pentru ca mintea cauta tot timpul ceva de facut. Cauta distrageri, pentru ca e dureros sa stai cu balaurii din mintea ta!

Pentru mine a fost cea mai minunata zi, pentru ca ceilalti nu se asteptau sa nu vorbesc si sa nu  interactionez cu ei, si am avut momente incredibile de pace interioara si multumire.

Am descoperit cat de mult s-a schimbat dialogul meu interior, de la ganduri foarte negative la ganduri extrem de utile si frumoase…si aproape mi-au dat lacrimile cand am realizat cat de mult m-am schimbat in acesti ani si cat de recunoscator sunt pentru toate provocarile prin care am trecut si pentru cine am devenit.

Numai cand faci liniste in interior poti intelege ce se intampla cu tine cu adevarat si cine esti.

Poti observa distragerile.

Asa ca, te invit sa incetinesti si sa observi distragerile si povestile pe care ti le spui!

 

  1. Chiar vrei inghetata?

Terminasem cursul de Mindfulness si aveam cateva zile pana incepea cursul de Meditatie si simteam ca vreau ceva dar nu stiam exact ce. Asa ca am mers la cafenea si voiam sa-mi cumpar o inghetata, dar ezitam.

Cand eram pe cale sa cumpar totusi, apare din senin o calugarita budista langa mine si ma intreaba “Chiar vrei inghetata?” si dupa care dispare.

Si eu raman cu intrebarea. Chiar vreau inghetata?

Si mi-am dat seama ca nu, ci de fapt eram plictisit.

Asa ca nu am mai cumparat inghetata si emotia respectiva de dorinta, de diversitate si de lipsa s-a transformat.

Nu stiu daca ti s-a intamplat vreodata sa ai pofta de ceva, insa sa te scoata ceva din filmul/scenariul pe care il rulezi de ce ai nevoie de lucrul respectiv si apoi cand revii sa uiti complet ce voiai de fapt?

Asa ca, data viitoare cand ai o pofta de ceva, care stii ca nu iti face tocmai bine, stai cateva minute si intreaba-te daca chiar ai nevoie de lucrul respectiv.

Si daca te hotarasti totusi sa il faci sau sa mananci, cum ar fi doar sa gusti si restul sa oferi altcuiva?

Avem nevoie de mult mai putin decat credem.

Restul sunt doar dorintele ego-ului.

 

  1. Avem de nevoie de echilibru pe toate cele 4 arii ale exsitentei.

Spiritualitatea nu este despre a te detasa de lume si a trai izolat in munti.

Exsita si varianta asta insa nu este pentru oricine.

Ceea ce avem nevoie insa pentru a trai o viata implinitoare este sa echilibram cele 4 arii ale vietii noastre:

  1. Fizic
  2. Emotional
  3. Mental
  4. Spiritual

Asa ca intrebarea mea pentru tine este cum integrezi toate cele 4 planuri? Fie prin sport, alimentatie, relatii, iesit cu prietenii, munca intelectuala, citit, mers la biserica, practici spirituale, etc

Credem ca job-ul este cel mai important lucru din viata noastra, insa de cele mai multe ori el nu ne satisface decat planul fizic, poate si partial planul mental.

In schimb neglijam relatiile sau spiritualitatea.

Cel mai grav lucru care ni se poate intampla in viata este sa facem foarte bine lucrurile care nu conteaza.

Daca ar fi sa dai o nota de la 1-10 la fiecare, care este nivelul de satisfactie pe cele 4 planuri?

Ce ai putea face pentru a creste in planul cel mai dezechilibrat?

 

  1. Fii constient de Intentie si Motivatie.

In fiecare moment, fiecare actiune pe care o facem este dictata de o intentie si/sau o motivatie, chiar daca de multe ori nu suntem constienti de asta.

Intentia este directia, iar Motivatia este combustibilul.

E foarte importanta directia, pentru ca degeaba lucrezi la motivatie, daca te duce in directia gresita.

Care e pentru tine cel mai important lucru in viata?

Te invit sa raspunzi la aceasta intrebare: care crezi ca este scopul vietii tale?

Si indiferent de raspuns, pune asta ca directie si ca Intentie principala.

Insa si in activitatile mici apoi sa te intrebi care este intentia si motivatia pentru care fac acest lucru? Cred ca de multe ori va fi un filtru important daca chiar merita sa faci un anumit lucru sau nu.

 

 

  1. Frica si Iubirea se exclud reciproc – una este una si nu poate fi cealalta.

Frica ne este indusa de societate pentru a ne putea manipula mai bine.

Si se bazeaza pe ego.

Inima/sufletul nu are frica.

Insa am invatat sa ne identificam atat de mult cu ego-ul, de aceea, apare si se dezvolta frica.

Toate emotiile negative deriva din frica si din ego. Daca vrem sa facem ceva in privita asta, trebuie sa avem grija de mintea noastra si sa facem curatenie interioara.

Toate problemele din lume, violenta care e la cote foarte inalte, rautatea, ingoranta, toate vin din frica.

Fii furios pe furie, nu pe persoana furioasa.

Daca cineva te loveste cu un bat, pe cine esti furios? Pe bat? Pe bratul persoanei? Sau pe mintea persoanei respective?

De fapt ar trebui sa fim furiosi pe furia din mintea persoanei respective care a facut acel gest si nu pe persoana in sine.

Stiu ca e mai greu de acceptat o astfel de perspectiva insa daca raspundem cu aceeasi moneda nu facem decat sa le amplificam.

 

  1. Vorbeste numai cand ceea ce spui este in beneficiul celorlalti.

Cred ca o sa spui: Dragos cred ca glumesti!

Intr-un fel. Insa as vrea sa te gandesti de ce vorbim si spunem si nu ne mai oprim si debitam atata in conversatii interminabile? Vrem sa “aruncam” cuvinte pe ceilalti.

Este oare chiar necesar?

Sau o facem pentru ca simtim o eliberare? Vrem sa eliminam disconfortul si suntem total inconfortabili cand stam langa cineva in tacere si vrem sa umplem cu cuvinte.

Insa de cele mai multe ori nu luam in calcul schimbul si comunicarea la nivel energetic, care se produce intre doua persoane.

O tipa din Anglia de la program ne-a impartasit ca tatal ei este Italian si a copilarit in Italia, iar bunica ei nu vorbea deloc engleza, asa ca nu puteau comnica prin cuvinte, insa relatia a fost una de foarte mare iubire si intelegere.

Sau relatia cu un animal de companie?

Credem ca prin conversatie are loc conectarea, insa nu avem nevoie de cuvinte chiar asa mult.

Mare parte din discutii sunt fara rost. Poate doar 10% sunt chiar necesare.

Ne facem placere conversatia atunci cand ego-ul ne este “rasfatat” si ii consideram prieteni pe cei cu care avem conversatii placute si ne spun ceea ce vrem sa auzim. Insa cand cineva ne spune ceva ce avem nevoie sa auzim ii consideram dusmani.

Cum ar fi, daca ai vorbi doar atunci cand este pentru beneficiul celorlalti?

Iti propun sa experimentezi asta macar o data sa vezi ce tendinta ai sa reactionezi.

Pune-ti intrebarea inainte sa scoti cuvintele “ ceea ce urmeaza sa spun este in beneficiul celorlalti sau al meu?”

Experimenteaza si vezi ce inveti din asta!

 

  1. Cautarea fericirii aduce nefericire.

Societatea ne incurajeaza sa cautam succesul material si credem ca asta ne va aduce fericirea.

Insa asta are un efect mult mai nociv decat pare la prima vedere.

Suntem conditionati sa facem totul pentru a cauta placerea si a Evita cu orice pret durerea si disconfortul.

Chiar si parintii (cel putin asa a fost in cazul meu) ne dadacesc si ne ocrotesc de orice disconfort – si suntem conditionati ca asa e bine sa evitam disconfortul si ca numai lucrurile placute ne aduc fericirea.

Problema cu aceasta gandire- cautarea placerii- este ceea ce ne duce la nefericire.

Pentru ca, chiar daca obtinem ceva valoros, avem o experienta placuta, acestea nu vor dura. Iar apoi cand apare opusul suferim si suntem foarte dezamagiti.

Insa asta e viata, cu siguranta vor aparea astfel de momente.

Pentru mine aceasta lectie este poate cea mai valoroasa, pentru ca evitam cu orice pret disconfortul.

Cel mai mult cresti si inveti din disconfort. Atunci cand stai cu durerea respectiva, fie ca e fizica sau emotionala si cand o transcenzi.

Pentru ca va trece daca stai cu ea.

De fapt suferinta e doar in minte.

Durerea poate exista, insa daca nu te atasezi de ea si daca nu construiesti povesti in jurul ei (cum a fost povestea mea cu frigul si ingrijorarea ca o sa racesc) se duce.

Daca de exemplu intr-o zi mananci ceva bun si te atasezi de mancarea respectiva ca asta te face fericit, s-ar putea ca ziua urmatoare sa mananci ceva nu iti place o sa fii nesatisfacut.

Ca sa poti transcede capcana fericire-nefericire, ar trebui sa privesti mancarea ca pe mancare pur si simplu, ca mod de sustenanta a vietii, nu ca un gourmand.

Asta nu inseamna sa nu te bucuri si nu e nimic rau in a manca ceva delicios, insa secretul e sa nu te atasezi de mancarea respectiva.

Ce inseamna atasament? Sa vezi lucrul respectiv ca si cauza fericirii tale.

Atasamentul ne leaga si ne aduce nefericire, fie ca este legat de lucruri materiale sau persoane.

Ca sa fim liberi avem nevoie sa renuntam la atasamente.

Si atunci putem sa avem lucrurile si sa fim in relatiile respective cu adevarat, fara asteptari.

 

Poate multe dintre aceste idei iti par idealiste. Si eu le-as fi considerat asa acum ceva timp, insa cred ca atunci cand incepi sa faci curatenie in mintea ta, ele pot deveni din ce in ce mai reale.

 

Mi-as dori ca macar un singur lucru din ceea ce am impartasit cu tine sa testezi.

Nu as vrea sa iei de bun ceea ce ti-am impartasit mai sus, insa daca ceva ti-a ridicat un semn de intrebare, experimenteaza pe pielea ta si vezi ce concluzie tragi!

Te rog sa imi lasi comentariul, parerea sau intrebarea ta si iti voi raspunde cu drag.

Daca te intereseaza acest domeniu, al spiritualitatii si ce tip de practica spirituala poti face- alatura-te acestei liste (CLICK AICI>>) de mail si iti voi trimite mai multe articole si informatii.

 

Dragos


web design